Page

Thursday 29 November 2012

Bermain Rekoder

Bermain rekoder adalah mudah sebaik sahaja anda menguasai asas-asas penjarian, pernafasan dan penglidahan.

Penjarian
Rekoder mempunyai 7 lubang di hadapan, dan satu lubang di belakang. Setiap jari di tangan anda ditugaskan lubang khusus . Ibu jari kiri anda akan Menutup lubang pada belakang rekoder anda. Pertama, anda mesti ingat peraturan emas bermain rekoder iaitu "Tangan Kiri di Atas". Ia tidak kira anda menulis pada mana-mana tangan, atau bagaimana janggal ia mungkin berasa, anda mesti sentiasa meletakkan tangan kiri anda di lubang atas. Apabila anda letakkan jari anda di atas lubang, anda mesti meletakkannya rata dan lubang ditutup sepenuhnya. Cuba untuk mengelakkan melengkung jari anda di bawah. Jangan tegangkan tangan anda.


Pernafasan
Letakkan hujung rekoder ke dalam mulut anda. Ingat, anda akan bermain rekoder, bukan makan, jadi pastikan bahawa gigi anda tidak menyentuh corong. Jika gigi anda menyentuh corong, anda mempunyai rekoder jauh ke dalam mulut anda. Pindah rekoder keluar sehingga hanya bibir anda berada di sekeliling corong. Akhirnya, anda mesti meniup perlahan-lahan!!


Penglidahan
Untuk menghasilkan satu permulaan yang jelas kepada setiap not, anda mesti belajar untuk menggunakan lidah anda untuk memulakan dan memisahkan setiap not. Hujung lidah anda perlahan-lahan menyentuh belakang gigi atas anda pada titik di mana gusi memenuhi gigi hadapan anda. Ia adalah proses yang sama seperti yang anda gunakan apabila anda mengatakan perkataan "Du". Anda mungkin mendapati ia paling mudah untuk mengamalkan berkata "Du, du, du" sehingga anda mendapatkan konsep dan boleh menghasilkan tindakan yang sama dengan udara sahaja (tiada bunyi).

Not Asas
Sekurang-kurangnya murid di sekolah dapat menghafal not-not dibawah.


Tutorial
Mainkan lagu dibawah. Apakah tajuk lagu tersebut?
Lihat dan Cuba!


No comments:

Post a Comment